::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

02 Mac, 2009

"Trevel Mind"

Salam motivasi dan kasih sayang buat anda sekalian.

Semalam saya berkesempatan untuk menghantar isteri saya ke UITM kampus Bandaraya Johor Bahru setelah 2 minggu berehat kerana keguguran. Kami bertolak seawal jam 5 pagi dari Kelantan menuju ke Terengganu untuk melunaskan beberapa urusan. Jam 8 pagi saya dijemput untuk memberi ceramah motivasi kepada Mahasiswa Universiti Malaysia Terengganu, jam 9.30 pagi mesyuarat bersama majikan dan sebelah malamnya menghadiri majlis jamuan perpisahan yang diurus oleh para pelajar saya di Imtiaz Kuala Berang. Tepat jam 11 malam,kami mula bertolak menuju ke Johor. sampai di Johor dalam pukul 10 pagi keesokannya. kul 4.30 petangnya saya mula bertolak kembali ke Besut dan sampai jam 2 pagi hari ini.Kepenatan agak terasa dan saya selalu tertidur ketika memandu. Alhamdulillah saya selamat sampai ke destinasi.
Kenapa saya dapat sampai dengan selamat walaupun memandu dalam keadaan tertidur?Benar,ia merupakan kuasa Allah tetapi ianya tidak berlaku secara tiba-tiba bahkan Allah telah menyusun semua ini dengan begitu cantik sekali. Jom kita berbicara tentang kuasa imiginasi dan penetapan matlamat yang telah saya kongsikan dengan anda pada tulisan-tulisan yang lalu. Pernahkah anda mengalami situasi yang sama di mana anda memandu di dalam keadaan yang mengantuk tetapi bila anda sedar, anda telah tiba di tempat yang anda ingin tuju. Saya yakin bahawa ramai orang yang telah mengalami situasi tersebut. Persolannya, bagaimana situasi ini boleh berlaku?
Sebenarnya,situasi ini boleh terjadi adalah disebabkan berlakunya "travel mind". Sebelum kita memulakan perjalanan,kita telah "setting" di dalam minda kita tentang ke manakah kita ingin tuju. Telah wujud imiginasi dalam bentuk gambaran tentang tempat yang ingin kita tuju. Secara mudahnya, Minda atau roh kita telah kita hantar dahulu ke tempat yang ingin kita tuju kemudian baharulah jasad kita bergerak.kerana itulah walaupun jasad kita tertidur, tetapi minda separa sedar kita telah mengarahkan anggota zahir yang lain supaya bekerja mengikut gambaran dan ucapan yang telah kita "setting" sebelum kita bergerak tadi."Setting" itu berlaku melalui gambaran mata minda dan ucapan yang kita zahirkan sebelum perjalanan. Ini bertepatan dengan sunnah nabi yang menyuruh kita membaca doa perlindungan sebelum kita memulakan sesuatu aktiviti perjalanan kerana doa tadi telah secara tidak langsung mengarahkan minda separa sedar supaya berjaga-jaga dengan segala kemungkinan yang akan berlaku semasa perjalanan.Hal ini menjawab kepada persoalan kenapa kita dapat sampai dengan selamat walaupun kita memandu kenderaan dalam keadaan separa sedar. Itu di antara salah satu fungsi dan kehebatan minda yang tuhan kurniakan kepada kita. Nak tahu lagi tentang kehebatan minda? tunggu di dalam tulisan saya yang akan datang.
Salam ceria dan salam karismatik untuk anda semua!

Tiada ulasan: