::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

22 Mac, 2009

Generasi Ulul Al Bab


salam perjuangan dan kasih sayang.

Bagaimana tahap motivasi anda hari ini? Ok atau ko? Baiklah,saya ingin kongsikan sedikit pengalaman bersama saudara saudari pada kesempatan kali ini. Hari ini saya berkesempatan untuk menghadiri satu seminar Ulul Al Bab yang dianjurkan oleh Universiti Malaysia Terengganu dengan kerjasama Kerajaan Negeri Terengganu dan Taman Tamaddun Islam Terengganu. Satu seminar yang saya kira cukup baik untuk dihadami oleh seluruh rakyat Malaysia keseluruhannya.Generasi ulul Al bab adalah suatu generasi yang telah dinukilkan di dalam Al Quran. Satu generasi yang mempunyai ketajaman akal dan hati dan mampu untuk mengimplimentasikan Al Quran secara yang lebih saintifik dan realistik.
Seminar tadi telah membuatkan saya berimaginasi sejenak.. Alangkah baiknya jika ulul al bab dapat direalisasikan di bumi yang bertuah ini. Negara kita akan dihormati dan dipandang tinggi oleh negara-negara yang lain. Ummat Islam telah lama diinjak-injak maruahnya dan dipandang hina oleh kaum mustakbirin laknatullah. Dengan adanya generasi ulul al bab ini, semestinya akan dapat memberi impak yang positif kepada ummat Islam keseluruhannya.
Persoalannya adakah kita sudah bersedia dari sudut fizikal, mental, emosi dan spritual untuk bekerja keras bagi melahirkan generasi ulul albab ini? Tepuk dada tanyalah iman masing-masing. Walaupun usahanya telah ada dengan tertubuhnya sekolah menengah Imtiaz Terengganu, tetapi ia tidak cukup kuat jika tidak disokong oleh semua pihak. Semoga generasi inilah yang akan mewarisi "Baldatun Tayyibatun Wa Rabbun Ghafur"pada suatu ketika nanti. Amin ya Allah!!

Tiada ulasan: