::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

21 Mac, 2009

masalah VS cabaran



Salam perjuangan dan kasih sayang.

Hari ini saya dihubungi oleh seorang kawan saya. Dia bercerita tentang dirinya yang tidak ada keyakinan diri dan sebagainya. Saya yakin bahawa bukan beliau seorang yang mempunyai perasaan begitu. Apabila bercakap soal keyakinan diri, ia mengingatkan saya tentang situasi yang saya alami ketika saya bersekolah dulu. Saya merupakan antara salah seorang yang mempunyai perasaan sebegitu. Rasa bahawa diri saya ini seolah-olah tidak berguna. Saya merasakan bahawa ia merupakan suatu masalah dan hasilnya saya tetap tidak berubah kerana "mind setting" sebegini. Tetapi apabila saya menginjak ke tingkatan empat, segala-galanya berubah hasil daripada tiga soalan yang telah saya tanyakan kepada diri saya sendiri. Apakah soalan itu saudara?? Soalannya cukup mudah iaitu jika bukan saya mahu berubah,maka siapa lagi? Jika bukan di sini(di sekolah saya tadi)maka di mana dan kalau bukan sekarang maka bila lagi saya akan membuat perubahan. Hasilnya saya melakukan perubahan dengan sesegera yang mungkin dan hari ini saya telah menjadi orang yang mempunyai keyakinan yang tinggi. Kenapa ini boleh terjadi kepada saya saudara? Setelah saya membuat kajian, rupa-rupanya ialah ia disebabkan oleh cabaran yang telah saya berikan kepada diri saya tadi. Manusia secara psikologikalnya adalah merupakan makhluk yang elergik dengan cabaran.Apabila dia di cabar secara automatik akan wujudnya rasa tercabar.Apabila perasaan tercabar itu wujud maka manusia akan mula berfikir untuk membuat sesuatu untuk menyelesaikan cabaran tersebut.Tetapi jika apa yang di "setting" itu ialah masalah, secara automatik otak manusia akan mentafsir ianya sebagai sesuatu yang negatif dan ini akan memberi kesan kepada seluruh sistem badan. Hasilnya kita akan dipenuhi dengan energi yang negatif dan terperangkap dalam jaringan masalah itu tadi.
Jadi saudara, bebaskan diri anda dari masalah dengan menganggapnya sebagai cabaran. change for excellence!!

Tiada ulasan: