::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

25 Mac, 2009

"Masalah Adalah Sesuatu Yang Positif"


Salam perjuangan dan kasih sayang.

Hari ini saya ingin kongsikan dengan anda bagaimana ingin menyelesaikan masalah mengikut cara aura karismatik. Sebenarnya masalah adalah suatu cabaran yang harus kita selesaikan. Kita harus menerima masalah tadi dari sudut yang positif. Ada orang yang memberitahu saya bahawa bukan semua orang yang dapat menerima sesuatu masalah itu secara positif. Ya, ada benarnya.. biasanya orang yang sebegitu mempunyai sindrom takutkan diri sendiri. Dia menjadi hamba kepada dirinya sendiri. Seharusnya orang yang tidak berjaya untuk berfikiran positif ini mula keluar daripada kepompong pemikiran yang negatif kerana selagi mana anda tidak berani untuk berfikiran positif, selagi itulah anda menjadi hamba kepada diri anda sendiri. Keluarlah dari perhambaan kepada makhluk menuju perhambaan kepada al Khaliq iaitu Pencipta.

Mengikut prinsip aura karismatik, anda memerlukan keinginan yang kuat jika ingin merubah sesuatu. Andalah yang mesti berubah dan bukannya menunggu persekitaran yang berubah. Jika anda berubah, persekitaran akan berubah tetapi jika persekitaran berubah dan anda tidak berubah sebenarnya tidak ada apa-apapun yang berubah.Jadi beranikah anda berubah?? Keinginan yang kuat untuk berubah merupakan prasyarat penting dalam kaedah penyelesaian masalah. Masalah sebenarnya perkara yang baik kerana tanpa masalah(maksud saya cabaran) otak kita akan beku dan tidak energetik.
Jadi terimalah masalah tadi dengan hati yang terbuka dan jangan hancurkan dia tetapi belailah dia dengan penuh strategi dan hikmah.Kita umpamakan masalah tadi seperti batu yang menghadang sebatang jalan yang menyebabkan kereta kita sukar untuk melaluinya, maka alihkanlah batu tadi ketepi dan bukannya dengan menghancurkannya terus. Kalau batu itu berat, mintalah bantuan sahabat-sahabat yang lain untuk sama-sama membantu mengangkatnya ke tepi. Akhirnya kereta kita dapat melalui jalan tadi dengan selamat dan kita juga berjaya mengurangkan risiko yang lebih besar. Dengan srategi tersebut kita dapat menjimatkan tenaga, lebih selamat dan yang paling penting kita akan dapat melalui jalan tadi dengan selamat. Jika kita bertindak mengebom sahaja batu tadi mungkin sahaja nyawa kita akan melayang, kereta kita juga mungkin akan tercalar dan pecah cermin akibat terkena percikan batu dan orang lain disekitar jalan juga akan terluka.

Berubahlah hari ini juga dengan menggunakan strategi penyelesaian masalah cara aura karismatik ini. Change For Excellence dan selamat mencuba!

1 ulasan:

Cik Awan Butirstar berkata...

asah aura anda dengan memancing..

**misteri memancing laut dalam**