::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

19 Mac, 2009

Gelodak Jiwa


Salam ceria dan kasih sayang.

Semoga saudara semua sentiasa berada di dalam keadaan yang makmur dan tenang. Dengan makmur manusia berasa lapang. Dengan tenang manusia berasa aman. Bila manusia berasa lapang dan tenang barulah terasa nikmat bertuhan. Tuhan itu merupakan suatu kebenaran. Kebenaran hanya kelihatan benar apabila dilihat dengan pancaran ilmu. Kebenaran akan kelihatan bathil apabila dilihat dengan pandangan nafsu. Ilmu itu sifatnya cahaya. Cahaya tidak akan masuk ke dalam sesuatu yang kotor sifatnya. Hak dan bathil itu tidak akan bercampur sebagaimana tidak bercampurnya minyak dengan air. Kebenaran mesti dilihat dengan mata burung, bukannya di lihat dari mata tempurung.
Bila manusia mengenal tuhannya, maka LAZAT akan terasa. Apabila manusia dapat melihat Tuhannya, maka yang lain sudah tidak lagi bermakna. Dialah segala-galanya.
Ya Rabbi..
Anta Matlubi..
Wa Anta Maksudi..

Tiada ulasan: