::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

17 Mac, 2009

"Falsafah"

Salam ceria dan kasih sayang buat anda sekalian.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca tentang suatu ilmu yang dipanggil ilmu "falsafah". Ia merupakan suatu ilmu yang saya sendiri tidak gemar apabila berbicara soalnya pada suatu ketika dahulu kerana ianya bersifat mencapah. Tetapi setelah saya mendalaminya, falsafah adalah suatu ilmu yang begitu bermakna dalam kehidupan kita kerana falsafah adalah suatu ilmu yang mendekatkan kita kepada kebenaran.Ianya berada diantara ilmu teologi dan ilmu sains.ilmu sains adalah ilmu mencari kebenaran, manakala ilmu falsafah ialah ilmu yang mendekatkan diri kepada kebenaran.Ilmu teologi pula suatu ilmu yang membenarkan kebenaran.
Kebenaran sesuatu yang bersifat hak.Kebenaran itu hanyalah satu. Ianya dinilai melalui akal.Akal itu bersifat biologi. Setiap yang bersifat biologi itu boleh terpengaruh dan setiap yang terpengaruh itu sifatnya nisbi(terbatas).Setiap yang terbatas itu perlu kepada sesuatu yang lain dan sesuatu yang lain itu adalah wahyu. Dalam erti kata yang lain falsafah membenarkan tentang keperluan kepada wahyu dari langit.
Jadi setiap manusia perlu kepada falsafah kerana falsafah itu yang mendekatkan kita kepada kebenaran. Cuba kita tanya diri masing-masing, sudahkah kita memiliki falsafah hidup? Fikir-fikirkan.

Wassalam

Tiada ulasan: