::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

29 Mac, 2009

"Simulasi Diri"


Salam perjuangan dan kasih sayang.

Apa khabar saudara? semoga hidup kita semua dilimpahi dengan rahmat dan inayah dari Tuhan Pencipta dan Penguasa alam dunia dan alam akhirat.
Saudara..
Pernahkah anda rasa lemah semangat dan sedih kerana orang-orang di sekeliling anda berusaha untuk menjatuhkan anda? Mereka cemburu dan tidak gemar pada anda ? Mereka selalu melihat anda dengan wajah yang penuh dengan kebencian? Saya kira ramai yang pernah menghadapi situasi yang demikian. Lantas bagaimanakah seharusnya kita menangani orang-orang yang sedemikian?
Mengikut kaedah aura karismatik, kita hanya perlu biarkan orang-orang yang mempunyai PHD(Perasaan Hasad Dengki)sebegini. Apa yang perlu ialah kita melihat dan merenung ke dalam diri dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada.Sebagaimana yang telah saya katakan dalam tulisan sebelum ini bahawa kalau kita berubah, persekitaran juga akan berubah tetapi jika persekitaran berubah tetapi kita tidak berubah sebenarnya tidak ada apa-apa yang berubah. Jadi kitalah yang harus mengubah apa yang perlu diubah.Apa yang penting ialah perubahan diri kita itu tadi mestilah kerana Allah Taala. Kita membuat sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh bukan kerana mahu dipuji oleh bos dan sebagainya tetapi kerana Allah suka kepada hambaNya yang bersungguh-sungguh apabila melakukan sesuatu.Jadi kita ingin menyukakan Allah. Bila Allah suka kepada kita maka Allah akan redha. Apabila Allah redha maka makhluk di langit dan di bumi akan menyukai kita dan mendoakan kita. Hebatkan kalau kita membuat sesuatu kerana mahu menyukakan Allah S.W.T?
Jadi saudara, usahlah bersedih jika ada orang yang tidak menyukai kita kerana kita telah berada di atas tahap normal kehidupan manusia. Secara normalnya manusia tidak semuanya disukai dan tidak semuanya juga dibenci.Hatta nabi sendiri tidak disukai oleh orang-orang kafir Quraisy. Jika nabipun ada orang tidak suka, apatah lagi kita seorang manusia biasa yang penuh dengan sifat kelemahan ini.
Yang penting buatlah sesuatu perkara itu kerana ingin menyukakan Allah S.W.T.

wassalam
Bonzai Ungu

Tiada ulasan: