::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

29 Mac, 2009

Misteri Kehidupan

Salam perjuangan dan kasih sayang.

Selamat bertemu kembali. Saya harap anda sekalian sentiasa berada di dalam lingkaran aura yang positif(berkat). Semalam saya berada di Kuala Terengganu kerana ada kelas pedagogi. Kepenatan agak terasa kerana setiap hari Jumaat dan Sabtu saya terpaksa berulang alik dari Kelantan ke Terengganu.Tetapi minggu ini saya pergi ke Kuala Terengganu di temani isteri tercinta. Kepenatan menjadi agak reda kerana aura isteri ada keramatnya. Begitulah saya melayari kehidupan dalam jangka waktu setahun dua ini.

Baiklah, mari kita berbicara tentang hidup. Hidup ini adalah suatu yang misteri. Tuhan bagi kita hidup tanpa memberitahu kita tentang jadual kehidupan kita. Ada manusia yang hidup selaras dengan jadual dan ada juga yang tersasar dari jadual.
Tuhan bagi kita akal tetapi Tuhan juga bagi kita nafsu. Ada manusia yang sentiasa menggunakan akal tetapi tidak kurang juga yang terjebak dengan nafsu.Tuhan bagi kita kegembiraan tetapi Tuhan juga bagi kita kesedihan, ianya sering silih berganti. Ada yang larut dalam kesedihan dan ada juga yang bangkit dari kesedihan menuju kegembiraan.
Rupa-rupanya inilah indahnya hidup. Sebab kita tidak tahu apa yang akan berlaku kepada kita walaupun sesaat. Maka zahirlah lemah kita dan hebatnya Tuhan. Manusia mula kenal Tuhan apabila dia tahu yang dia lemah. Hebatnya Tuhan kerana Dia Tuhan. Tuhan Yang Maha Hidup dan Menghidupkan. Kita dihidupkan dan kita juga akan dimatikan. Kematian juga suatu misteri. Kita bermula dari sesuatu yang misteri dan berakhir dengan satu lagi misteri. Itulah misteri sunnah alam. Nanti kita akan bicara pula tentang misteri kematian.

Wassalam .

Tiada ulasan: