::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

29 Julai, 2009

Pemimpin Terserlah


Kepimpinan merupakan tajuk tertua yang pernah diperbincangkan sejak zaman berzaman.Kepimpinan merupakan sesuatu yang subjektif kerana ia tidak hanya berlegar disekitar ilmu dan teori bahkan mesti melangkaui sehingga kepada praktikal yang sebenar iaitu di padang masyarakat. Kepimpinan sesorang boleh terbahagi kepada dua iaitu pemimpin terserlah dan tidak terserlah. Pemimpin terserlah ialah pemimpin yang mempunyai energi karismatik yang tinggi sehingga mampu mempengaruhi ramai orang manakala pemimpin tidak terserlah ialah pemimpin yang kurang dihormati dan tidak berjaya menarik perhatian khalayak untuk menerima pandangan-pandangan yang dilontarkan. biasanya pemimpin tidak terserlah ini terlalu bergantung kepada kuasa atau status yang dimilikinya untuk mempengaruhi seseorang kerana baginya kuasa boleh menyebabkan manusia tunduk.Pemimpin terserlah pula ialah mereka yang mempunyai kekuatan pengaruh(karisma) yang tinggi. Walaupun pemimpin ini sudah tidak berada dipuncak kuasa, tetapi khalayak tetap menghormati dan menerima pandangan yang dilontarkan olehnya. Contoh yang releven untuk diberikan di sini ialah Tun Mahathir dan Dato' Seri Anwar Ibrahim(DSAI).
Dalam konteks kepimpinan islam, pemimpin terserlah terlalu banyak yang telah berjaya dihasilkan melalui madrasah tarbiyyah nabi. Nabi Muhammad telah berjaya membina produk pemimpin terserlah ini sehinggakan nama mereka kekal harum sehingga ke hari ini dan tidak mustahil sehingga hari kiamat. apakah rahsia ataupun formula yang telah digunapakai oleh nabi di dalam melahirkan produk pemimpin terserlah ini? Insyaallah saya akan menerangkan satu persatu di dalam tulisan yang akan datang.

Salam perjuangan dan kasih sayang.

kata-kata inspirasi
"The Leader Is Reader"

Tiada ulasan: