::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

02 Ogos, 2009

Karismatik gaya Abg Man

Ketika saya berada di sekolah menengah dahulu, saya agak rapat dengan seorang abang senior. Namanya Rizalman Ahmad.Saya memanggilnya abg Man.Bagi saya, Abg Man seorang yang mempunyai aura karismatik yang tinggi. saya masih ingat ketika saya berada di tingkatan satu , abg Man berada di tingkatan enam bawah. kami pelajar-pelajar junior ketika itu begitu tertarik dengan peribadi yang ada pada abg Man.Saya rasa beliau begitu matang kerana walaupun baru berumur 18 tahun pada ketika itu, tetapi cara beliau berbicara, cara mengeluarkan idea,caranya melayan kerenah adik-adik memperlihatkan seperti beliau sudah berumur 30 tahun lebih.

Abg man bukanlah seorang yang hebat berpidato. beliau juga bukan seorang yang boleh memberi kuliah yang sarat dengan dalil-dalil dan hujjah tetapi hebatnya abg Man kerana untaian katanya penuh dengan nasihat dan hikmah. kata-katanya amat menusuk jiwa. Getar suaranya menggambarkan hatinya yang ikhlas. Beliau seorang yang mempunyai kemahiran melayan yang tinggi. Saya masih ingat pada satu pagi, saya datang ke bilik abg Man untuk belajar silat. Abg Man seorang yang hebat dalam persilatan.Pada pagi itu abg Man tak sihat. Beliau demam. Matanya juga merah kerana terkena penyakit mata. walau begitu keadaan abg Man, tetapi beliau tetap turun dari katil dan mengajar saya. Saya tahu yang beliau sebenarnya memang sakit tetapi kesungguhannya mengajar saya cukup memberi kesan kejiwaan yang mendalam di dalam hati saya. Kami pelajar junior memang suka berbual dengan abg Man. kadang-kadang sampai 2,3 jam berbual tetapi langsung tak terasa lama. Ini kerana setiap patah katanya adalah ilmu. Ketika beliau tingkatan enam atas, beliau di tugaskan menjadi ketua asrama. saya dapat rasakan suasana asrama ketika itu agak terkawal. Senior-seniorpun hormatkan abg Man.Bila beliau menegur pelajar samada di masjid sekolah ataupun di dalam perhimpunan,suasana akan senyap sepi. Bukan kerana nadanya yang berapi-api tetapi kerana syahdunya cara beliau berbicara dengan ungkapan-ungkapan menusuk jiwa. Itulah aura karismatik yang ada pada diri abg Man. Apa yang dapat saya belajar dari abg Man ialah:

1) ikhlas bila membuat sesuatu
2) buatkan sahabat anda merasa dirinya penting dan dihargai
3) hikmah dalam bermuamalat dengan masyarakat
4) Dakwah bil Hal

Dengan keempat-empat unsur di atas jika di amalkan di dalam kehidupan maka ia akan memberikan tenaga karismatik yang luar biasa hebatnya kepada anda. Terima kasih Abg Man.Saya sudah lama terputus hubungan dengan abg Man. Entah di mana beliau sekarang. Saya tetap berdoa semoga abg Man sentiasa di beri rahmat oleh Tuhan kerana beliau banyak mengajar saya tentang hidup. Abg Man adalah guru saya. Guru dalam subjek kehidupan dan guru di dalam dunia persilatan. Semoga Allah memberi ganjaran yang setimpal kepada abg Man.
fikir-fikirkan dan selamat beramal.





1 ulasan:

humaira' berkata...

aurakarismatik gaya Abg Fakrul Rizal Camner pulak yer???