::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

28 Julai, 2009

Faktor Kecemerlangan Organisasi-bahagian 2

Saya ingin menyambung tulisan saya pada tajuk pengurusan organisasi cemerlang. Faktor kedua yang membawa kepada kecemerlangan organisasi ialah gerak kerja yang berterusan(al 'amal mutawassil). Ini memerlukan para pendokong organisasi menjiwai apa yang ingin dibawa oleh organisasinya sehinggakan apa yang dilakukan seharian adalah terarah kepada pencapaian matlamat organisasi. Setiap peluang yang wujud digunakan sebaik mungkin untuk memperkenalkan organisasi kepada massa.

Apabila kita membicarakan mengenai tajuk ini, ia tidak akan lari daripada faktor pengorbanan. Untuk memastikan ahli organisasi komited dengan tugas dan tanggungjawab, unsur doktrinisasi amat diperlukan. Para pekerja(amilin) haruslah disuntik dengan kefahaman dan semangat pengorbanan(tadhiyyah) yang tinggi untuk menjayakan cita-cita organisasi. Pengorbanan yang saya maksudkan disini bukan pengorbanan yang membuta tuli tetapi pengorbanan yang berasaskan "kebijaksanaan". kebijaksanaan yang bersifat "situasi menang menang". Jangan jadi seperti lilin yang mengorbankan diri sendiri demi menerangi orang lain kerana syarat untuk menyelamat orang lain ialah kita mesti pastikan yang diri sendiri dulu selamat. ini bersesuaian dengan perintah pencipta iaitu "qu anfusakum wa ahlikum naaraa"(jagalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka). Islam menuntut kepada kita supaya menjaga diri sendiri dahulu sebelum menjaga orang lain.jadilah seperti "spotlight", menerangi diri sendiri dan orang lain. Apabila kita memahami bahawa kejayaan tidak akan tercapai kecuali dengan usaha yang berterusan, baharulah semangat juang akan berkobar-kobar dan ini akan mempercepatkan lagi proses mencapai kecemerlangan organisasi.

Untuk faktor yang ketiga Insyaallah saya akan ulas di dalam artikel yang akan datang.wassalam

kata-kata inspirasi:

"Untuk mendapatkan sesuatu,kita perlu mengorbankan sesuatu yang lain. Berkorbanlah kerana pengorbanan itu indah!"

Tiada ulasan: