::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

07 Julai, 2009

Faktor Kecemerlangan Organisasi


Salam Perjuangan dan kasih sayang.

Seminggu dua ini rakyat Kelantan amnya dan penduduk Manek Urai khususnya sedang sibuk dengan persiapan menghadapi pilihanraya kecil Manek Urai. Masing-masing parti sibuk berkempen untuk memenangkan calon masing-masing.Ada yang memasang bendera, ada yang berkempen dari rumah ke rumah memancing undi dan lain-lain. tidak termasuk lagi perang saraf yang dimainkan oleh kedua-dua belah pihak baik pihak Barisan Nasional(BN) ataupun Pakatan Rakyat.Segala saluran samada di dada-dada akhbar,siaran berita melalui TV,Radio dan tidak terkecuali melalui laman-laman web dan blog peribadi sudah pasti akan digunakan oleh kedua-dua belah pihak untuk memastikan kejayaan menjadi milik mereka.

Saya tidak berminat untuk mengulas tentang isu pilihanraya sebenarnya tetapi penulisan saya lebih cenderung kepada isu-isu ataupun elemen-elemen kepimpinan yang perlu ada oleh sesebuah organisasi untuk memastikan organisasinya berjaya.
Jika kita membuat analisis, terdapat tiga faktor utama yang menyumbang kepada kejayaan sesebuah organisasi. Faktor utama ialah "Al imanul 'amiq(keimanan yang mendalam). Keimanan yang mendalam boleh juga ditafsirkan sebagai keyakinan yang mendalam dan mendasar terhadap apa yang cuba diperjuangkan oleh organisasi.Ia berkait rapat dengan idealisme yang diimani dan diperjuangkan .Jika ahli sesebuah organisasi tidak yakin dengan apa yang dibawa oleh organisasinya sendiri, nescaya organisasi itu tidak akan dapat bertahan lama akibat daripada kerapuhan pegangan ahli. Jika ahli yakin dengan matlamat yang telah digariskan oleh organisasi , ahli akan bekerja dengan bersungguh-sungguh tanpa mengharapkan ganjaran yang akan diperolehinya kelak.

Keyakinan yang mendalam hanya akan terhasil apabila wujudnya kefahaman yang jitu di dalam diri pimpinan dan ahli organisasi. Al Fahmu (kefahaman) merupakan syarat utama yang membolehkan pimpinan dan ahli sesebuah organisasi beriltizam dengan apa yang diperjuangkan. Iltizam harus dibezakan dengan taasub. Iltizam akan terlahir apabila kita berpegang kepada sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh berdasarkan nas dan dalil yang sahih manakala taasub pula berlaku akibat daripada berpegang pada sesuatu perkara tanpa dalil dan fakta yang nyata.

Untuk mengetahui apakah faktor yang berikutnya, saya akan sambung di dalam tulisan yang akan datang.Insyaallah.


Kata-kata Inspirasi:

"Menjadi pemimpin itu bukan pilihan tetapi kemestian!!"

Tiada ulasan: