::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

06 Julai, 2009

"Selamat Bergelar Mahasiswa"


Sidang pembaca sekalian, dapat menyambung pelajaran di universiti adalah sesuatu yang amat menggembirakan pelajar. Ramai yang sanggup bertungkus lumus belajar semata-mata mahu bergelar sebagai seorang mahasiswa universiti.
Saya masih ingat bagaimana suasana ketika saya mendapat berita yang saya diterima belajar di universiti lapan tahun yang lalu..
"Eyu,eyu.. ni ada panggilan dari ayah awak. Katanya mustahak!" laung kawan saya sambil berlari-lari menuju ke arah saya. Eyu adalah nama timangan saya dalam keluarga dan di kalangan teman-teman yang rapat.Biasanya bagi orang Kelantan,nama Fakrul akan di panggil "Eyu" atau "Yo".Ayah menelefon kawan saya kerana dia tahu yang saya pasti berada dengan kawan-kawan rapat kalau sudah lama tak balik rumah. Kebetulannya hanya kawan saya sorang ni sahaja yang ada "handphone" ketika itu.Zaman saya tingkatan enam dulu, "handphone "hanya digunakan oleh orang-orang yang "high class" sahaja. Saya yang baru lepas sekolah belum mampu untuk memilikinya.
"Kenapa?" saya menjawab ringkas sebelum mengambil handphone di tangannya.
"Entah, tapi ayah awak kata mustahak!kata kawan saya lagi dengan nafas tercungap-cungap.
"Assalamualaikum abah.." saya memberi salam sambil mengawal suara yang sudah serak-serak basah. Ketika itu sebenarnya saya sedang menguruskan slot muhasabah dalam satu program. Saya suka berprogram bila ada waktu lapang. Rasa tak selesa kalau hanya duduk rehat-rehat kat rumah tanpa ada apa-apa aktiviti. Mak dan abah memang sudah sedia maklum dengan perangai saya ni. Pada awalnya memang mereka agak bimbang takut-takut saya terpengaruh dengan budak-budak yang rosak akhlak tetapi setelah mereka tengok kawan-kawan saya, mereka akhirnya membenarkan saya terlibat dengan apa-apa program yang memberi kebaikan.

"Waalaikumussalam" jawab abah ringkas..
Kau dok kat mane ni? tanya abah.
"Saya kat tempat program ni. Ada program untuk pelajar-pelajar lepasan SPM. Kenapa Abah?"
"Tahniah abah nak ucapkan pada kau sebab dapat masuk universiti. Tadi baru postmen hantar surat tawaran pengajian" jelas abah dengan nada yang agak sebak. Mungkin abah gembira kerana saya satu-satunya anak yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti.
"Betul bah? kat universiti mana? Tanya saya dengan perasaan yang terkejut dan gembira.
"Nanti kejap.. Emm.. dia tulis kat sini di Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia(KUSTEM), Terengganu Darul Iman." terang abah sambil membaca surat.

Saya rasa macam tak percaya boleh masuk universiti.Rasa seronok bukan kepalang. Saya amat bersyukur sebenarnya bila dapat berita gembira dari abah.. Bersyukur kerana Allah makbulkan permintaan saya.. Akhirnya saya dapat memberi sedikit kegembiraan kepada kedua ibubapa dan ahli keluarga. Ketika zaman saya belajar dulu, sesiapa yang dapat masuk universiti adalah sesuatu yang membanggakan. bukan setakat ibubapa yang bangga bahkan seluruh masyarakat kampung tumpang berbangga.

"Oo.. macam tu. Ok Bah, Nanti saya pulang segera ke rumah. tak sabar nak tengok isi kandungan surat tawaran tu.Terima kasih ye Bah.."ucap saya dengan lembut.
"Baiklah, kau lekas balik ya. Banyak abah nak bincang dengan kau ni.Assalamualaikum"
abah memberi salam.
Waalaikumussalam.. jawab saya ringkas"

Itu diantara peristiwa yang masih saya ingat ketika mula-mula mendapat tawaran belajar di universiti. Rasanya sungguh indah. Saya yakin bahawa anda juga pernah merasai perasaan yang sedemikian. Bagi adik-adik yang belum menjejak kaki ke menara gading, bersedialah untuk menghadapi perasaan gembira ke universiti dan bagi mereka yang belum berjaya, jangan putus asa. Sinar harapan masih ada. teruskan berusaha kerana kejayaan pasti tiba.
Saya ucapkan selamat menempuh alam baru kepada mahasiswa-mahasiswi yang baru mendaftar dan pesan saya,jangan larut di dalam budaya hedonisme yang ada di universiti. Belajar dan terus belajar dan jangan leka.Isilah masa dengan aktiviti yang berfaedah pada pandangan Tuhan dan manusia.
Salam perjuangan dan kasih sayang.

Kata-kata Inspirasi:

"Jadilah seperti Clorox setitik,habis kotoran satu baldi.Jangan jadi macam nila setitik habis susu sebelanga"

Tiada ulasan: