::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

26 Ogos, 2012

universiti kehidupan 1

Salam Karismatik.

Hari ini saya agak kepenatan. Banyak urusan pejabat yang harus diselesaikan. kebetulan rakan sepejabat bercuti panjang. Maklumlah orang baru kahwin, jadi saya tidak mahu mengganggu bulan madunya. Program Mengangkasa Impian bersama Angkasawan Pertama Negara agak menguji kecekapan saya dalam menguruskan sesebuah program. banyak urusan terpaksa diselesaikan ditambah lagi dengan "kerenah" pihak consultant yang menguruskan jadual Dato' Dr Syeikh Muszaphar.

Ini semua menuntut kesabaran yang tinggi. Alhamdulillah saya dapat mengatasinya dengan baik hasil kerjasama dan komitmen yang tinggi daripada teman-teman setugas di Imtiaz Besut. Tuan Pengetua juga banyak membantu untuk kelancaran program ini . Inilah satu kelebihan yang ada di imtiaz. Semua pihak sangat menghayati konsep "ITQAN" yang terkandung dalam falsafah imtiaz itu sendiri. Semua kerja dibuat dengan penuh tekun dan berkualiti. Mungkin ini adalah hasil tarbiyyah qurani yang telah bertahun dipatri di dalam setiap jiwa guru dan staf di bumi ulul albab ini. Kesibukan mengurus program menyebabkan saya "hanyut" seketika. Tidak sedar yang jam telah menunjukkan jam 5.30 petang. Kepala juga sudah terasa berdenyut-denyut. Dengan keadaan kepala yang seakan-akan ingin pecah, saya gagahi diri untuk memandu lebih kurang 40 minit untuk pulang ke rumah.


Sebaik tiba dirumah, sakit kepala semakin bertambah tetapi ia reda apabila melihat wajah anak-anak yang tersenyum menyambut kepulangan. Melihat Najwaa yang semakin petah bercakap menyebabkan hati jadi terubat. Benarlah keluarga merupakan syurga dunia. Jagalah syurga ini sebaiknya kerana ialah ladang untuk menuju syurga akhirat. Walaupun penat,saya gagahi diri untuk "berkhidmat" kepada anak-anak dan isteri. saya tahu yang isteri juga kepenatan setelah sehari bekerja dan melayan anak-anak. semoga Allah mengganjarkan pahala kepada isteri di atas segala pengorbanannya selama ini.


Mata telah merasa mengantuk. Saya rasa sekadar ini catitan untuk malam ini. Semoga universiti kehidupan terus mengajar kita untuk menjadi manusia yang terbaik,InshaAllah. sebelum terlupa. selamat hari raya eidul fitri. Taqobbalallahu minna wa minkum.

Wassalam

Tiada ulasan: