::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

27 Ogos, 2012

Ikon Karismatik Gaya Dato Dr. Syeikh Muszaphar

Salam karismatik.

Alhamdulillah, Allah memberi kesempatan kepada saya untuk membuat sedikit catitan pada malam ini. Saya ingin berkongsi dengan para pembaca budiman tentang aura karismatik gaya Dato Dr. Syeikh Muszaphar Syukor,Angkasawan pertama negara. sedikit pengalaman yang sempat saya kutip sepanjang lebih kurang 7 jam mengiringi beliau ketika beliau hadir ke program Mengangkasa Impian di SM imtiaz Besut.

Ada beberapa perkara menarik yang saya dapati yang ada pada diri beliau yang boleh sama-sama kita contohi. Bagi yang baru melihat beliau untuk kali pertama, kita akan mendapati bahawa beliau seorang yang suka tersenyum. Senyuman tidak pernah lekang daripada wajah beliau. Ini pada hemat saya menjadi tarikan karisma yang amat menyerlah yang ada pada diri beliau. Suka memberi senyuman adalah antara ciri-ciri orang yang berjaya. Bukankah Rasulullah sentiasa menganjurkan kepada kita untuk sentiasa memberi senyuman dan bermanis muka?

Tarikan karismatik yang kedua yang ada pada diri beliau ialah beliau seorang yang menepati masa. Sepanjang 7 jam berada dengan beliau,saya dapati beliau seorang yang begitu menjaga masa. Bagi beliau masa adalah sesuatu yang amat berharga. Saya tidak pernah melihat sepanjang 7 jam bersamanya beliau membuang masa dengan perkara yang tidak berfaedah. ada sahaja aktiviti yang dilakukan.Sikap beliau ini amat menyenangkan hati pihak saya sebagai penganjur kerana segala perancangan yang disusun berjalan dengan lancar dan teratur.

Tarikan karismatik yang ketiga ialah beliau seorang yang bersederhana. ini jelas terpampang pada pakaian dan tingkahlaku beliau. Beliau hanya memakai pakaian yang biasa-biasa sahaja. Kasut yang biasa-biasa sahaja. Stokin yang biasa-biasa sahaja.Handsetpun yang biasa-biasa sahaja. Makan nasi menggunakan tangan walaupun disediakan sudu dan garfu beserta layanan kelas hotel. Beliau tidak suka orang memanggilnya dengan gelaran Dato' . Terasa tua katanya.Beliau lebih selesa jika dipanggil Doktor sahaja. Beliau melayan semua orang yang datang padanya dengan mesra tidak kira tua,muda mahupun kanak-kanak. Walhal beliau merupakan Angkasawan PERTAMA Negara. bertaraf VVIP. Begitu ceria menyantuni rakyat terbanyak. kadang-kadang saya pelik memikirkan manusia yang baru hanya punya sedikit kuasa tapi berlagak melebihi segala. Benarlah kata orang tua-tua, kalau ikut resmi padi makin lama makin berisi. jika ikut resmi lalang,makin tinggi makin goyang dan terhuyung hayang.

Tarikan karismatik yang kelima ialah beliau seorang yang suka melihat sisi positif yang ada pada diri seseorang. beliau suka memuji apa yang baik pada sesuatu perkara. kata-katanya selalu positif. Selama 7 jam bersama tidak terdengar ditelinga saya ucapan atau perkataan yang mendatangkan dosa. Terdetik dalam diri betapa banyaknya saya selama ini membuang masa dengan berbicara tentang perkara yang tidak berfaedah.


Tarikan karismatik terakhir yang ada pada beliau ialah, beliau seorang yang menjaga solatnya. Ketika saya menghantar beliau ke airport, beliau meminta saya memberhentikan kereta disebuah masjid kerana beliau ingin solat jamak qasar terlebih dahulu sebelum menaiki kapal terbang. Alangkah indahnya pemandangan bila melihat seorang angkasawan negara seorang yang menjaga solat. Terasa mahu menitis air mata dan saat-saat itu sempat saya rakam. InsyaAllah dilain kesempatan saya akan kongsikan photonya dengan para pembaca budiman. Beliau memberitahu kepada saya bahawa beliau juga menunaikan solat ketika berada di angkasa lepas. Malulah kita orang-orang biasa jika tidak menjaga solat.

Ada banyak lagi sebenarnya yang ingin saya kongsikan dengan para pembaca tentang angkasawan pertama negara ini. InshaAllah dilain kesempatan saya akan menyambung lagi tentang kisah beliau. Semoga ada sesuatu yang kita boleh pelajari daripada entri kali ini.

 Wassalam

Tiada ulasan: