::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

07 September, 2009

::Simulasi Diri::


Salam perjuangan dan kasih sayang.

Alhamdulillah semalam saya berkesempatan untuk solat terawikh bersama-sama dengan anak didik di sekolah. Sudah lama rasanya tidak turun kelapangan bersama-sama pelajar secara santai sebagaimana kebiasaan saya ketika bertugas di Sekolah Menengah Imtiaz Kuala Berang dahulu. Peluang yang ada tidak saya lepaskan begitu sahaja. Selepas solat,saya berkesempatan untuk berkongsi ilmu dengan anak-anak pelajar.Pelbagai topik dan persoalan yang diajukan kepada saya sehingga tak terjawab rasanya. Kebanyakan soalan yang diajukan oleh pelajar agak "tinggi" dan kadang-kadang mencabar keilmuan yang ada sedikit di dalam dada. Walaupun begitu, terselit rasa bangga di dalam jiwa kerana punya murid -murid yang begitu tinggi kemahuannya kepada ilmu.
Setelah selesai bersoaljawab dengan pelajar, jam menunjukkan sudah pukul 10.30 malam. Terus saya teringat kepada isteri tercinta yang jauh di negeri orang.. Memang menyiksa jiwa kerana hanya Allah yang tahu betapa hiba hati lantaran kejauhan ini.Persoalan demi persoalan bermain di kotak pemikiran.Sudah solatkah isteriku? Bagaimana dengan hidangan berbukanya? Bagaimanakah dengan kesihatannya? Bagaimana dengan kandungannya? dan macam-macam lagi persoalan yang menerpa hati. Mahu sahaja saya segera menelefonnya untuk mengubat rasa rindu dan risau di hati tetapi memandangkan waktu telah lewat, saya tangguhkan dahulu niat saya itu kerana khuatir akan mengganggu tidurnya. Biasanya isteri tidur awal kerana saya memintanya berehat disebabkan beliau sentiasa alahan semenjak mengandungkan anak "kedua" kami(kandungan yang pertama mengalami keguguran). Sungguh hiba hati ini bila melihat keadaan isteri ketika berada di Johor Bahru seminggu lepas. Kepayahan dan kepenatan jelas terpampang diwajahnya yang bersih itu.. Alhamdulillah Allah memberi keluangan masa kepada saya untuk "berkhidmat" kepada isteri selama tiga hari bersama. Makanannya saya masakkan, pakaiannya saya basuhkan, keperluan dapurnya saya cukupkan, keselesaannya saya pertingkatkan.
Rasa bersalah begitu mendalam di dalam hati kerana terpaksa meninggalkan isteri tetapi demi sebuah perjuangan mendidik anak bangsa menjadi untuk menjadi muslim sejati terpaksa saya pujuk hati. Mudah-mudahan Allah melapangkan dada isteri agar dapat menerima kejauhan ini demi saham akhirat di negeri yang kekal abadi..dan saya sentiasa bermohon kepada Allah andai ada ganjaran disisiNya dengan kerja buat saya selama ini,saya memohon agar pahalanya dikongsi dengan isteri sebagai imbalan di atas kesabaran dan kesetiaannya yang tidak berbelah bahagi.
Sekali lagi saya mengatur syukur kepada Allah kerana di malam nuzul Al Quran ini,saya diberi kelapangan untuk bangun bertahajjud dan menginsafi diri dengan tadabbur AlQuran. Ayat demi ayat saya perhatikan dan sungguh begitu tenang jiwa setelah terapi tahajjud dan Al Quran di lakukan. Benarlah kata-kata Allah, "Dengan mengingati Allah maka hati menjadi tenang".
Sempena 17 Ramadhan ini,sama-samalah kita meningkatkan amalan. Semoga Allah memberi keampunan di atas dosa-dosa yang telah kita lakukan. Ya Rabbi.. Anta Matlubi wa Anta Maksudi..(wahai Tuhan ku.. Engkaulah Matlamatku dan Engkaulah maksud kehidupanku..)

Tiada ulasan: