::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

28 September, 2009

Karismatik dan Rukun Perjuangan

Salam perjuangan dan kasih sayang.

Rasanya belum terlewat untuk mengucapkan selamat menyambut hari raya eidul fitri kepada semua pembaca blog aura karismatik ini. Semoga Universiti Tarbiyyah Ramadhan yang telah kita lalui sebulan yang lepas memberi impak maksima kepada perjalanan hidup kita setahun yang mendatang.

Pada entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang perjuangan. Ramai orang suka dengan perkataan PERJUANGAN. Ya.. hidup ini juga merupakan suatu perjuangan. Orang politik berjuang cara politik. Orang bahasa berjuang cara bahasa. Orang pendidikan berjuang cara pendidikan. Masing-masing punya corak perjuangan masing-masing.

Orang perjuangan amat memerlukan karisma.Orang politik jika tidak ada karisma, dia tidak dapat jadi pemimpin yang baik dan dihormati. Jika guru tidak ada karisma, dia tidak akan dapat membentuk para pelajar dengan baik. Orang bahasa jika tidak punya karisma, orang tidak mahu dengar apa yang dia ingin perjuangkan. Begitulah pentingnya karisma kepada manusia.

Di dalam perjuangan, karisma amat penting. Perjuangan memerlukan seni mempengaruhi khalayak. Karisma memberi makna kepada perjuangan. Tanpa karisma, perjuangan jadi kaku,perjalanannya jadi lesu.Karisma akan terbentuk bila para pejuang berpegang kepada rukun perjuangan.

Setiap perjuangan ada rukun perjuangannya yang tersendiri. Secara umumnya dapat saya simpulkan rukun asas kepada perjuangan ialah idealisma,aktivisma dan intelektualisma. Orang yang berjuang perlu jelas tentang apakah ideologi perjuangannya. Orang yang berjuang tanpa idealogi umpama orang yang bermain golf tanpa ada lubangnya. Nampaknya bekerja tetapi tidak tahu ke mana halatuju pekerjaannya. Akhirnya apa yang diperbuat menjadi sia-sia.

Orang yang berjuang juga perlu menjadi aktivis(amilin)kepada perjuangan. Berjuang mesti berhabis-habisan. Bukan berjuang sekadar suka-suka atau mengisi masa lapang. Golongan "murobitun" amat didambakan dalam sesuatu perjuangan. Aktivis perjuangan rela untuk menempuh apa sahaja halangan demi menegakkan cita-cita perjuangan. Kualiti kerja menjadi perkara asas dan utama kepada orang perjuangan.

Di samping itu, orang perjuangan juga perlu mendokong nilai keilmuan di dalam perjuangan. Sesuatu perjuangan akan kehilangan makna apabila pemimpinnya lesu daripada orbit keilmuan. Ini bermakna orang perjuangan harus melengkapkan dirinya dengan keilmuan sehingga menjadi orang yang pakar di dalam sesuatu bidang. Pemimpin yang mempunyai kualiti ilmu dan kemahiran ini dapat memberi cahaya dan menunjuk jalan bagi memandu sesuatu perjuangan sehingga mencapai apa yang dicita-citakan.

Secara tuntasnya apabila rukun asas perjuangan ini berjaya dihadam oleh orang-orang perjuangan,dengan izin Allah karisma akan dicampakkan kepada mereka untuk memandu para "jundiyyah" untuk meneruskan perjuangan kemercunya.Wassalam

Tiada ulasan: