::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

09 September, 2009

Bagaimana ingin disukai - bahagian 2


Salam perjuangan dan kasih sayang.

Hari ini saya ingin kongsikan dengan anda sekelian tentang bagaimanakah lagi cara untuk menjadikan diri anda disukai oleh orang disekeliling anda.Baiklah saudara,pada entri yang lepas saya telah menyentuh tentang setiap manusia suka dirinya dipuji. Untuk tips hari ini,saya ingin berkongsi satu lagi rahsia diri yang magnetik ialah "tidak ada seorangpun yang ingin dirinya dikeji" .
Maknanya ialah tidak ada seorangpun manusia yang suka dirinya diejek-ejek,diperli, direndah-rendahkan dan diperlakukan dengan apa-apa perlakuan yang sama maksud dengannya.Hal ini demikian kerana kejian dan makian hanya akan menambahkan rasa low self esteem(rendah diri) seseorang.Apabila gelombang negatif menguasai seseorang maka dia lebih suka untuk bersifat defensif. Pelbagai helah beladiri akan dibina semata-mata untuk mengelakkan ego daripada tercalar.
Oleh kerana itu jika kita mengamalkan percakapan-percakapan yang negatif terhadap seseorang, maka ia hanya akan menambahkan kerenggangan di antara anda dan orang lain. Manusia lazimnya tidak suka bergaul dengan orang yang mencalarkan egonya.
inilah kesalahan yang biasa dilakukan oleh guru-guru,ibubapa dan tidak terkecuali majikan. kebiasaannya guru akan memarahi pelajar dengan menghamburkan kata-kata yang "pedas" dan "keras" dengan alasan supaya pelajar tadi rasa tercabar dan berubah. Hakikatnya ialah pelajar tadi akan mengalami sindrom "low self esteem" dan akhirnya segala leteran yang negatif tadi lama kelamaan akan menjadi suatu sistem kepercayaan kepada pelajar itu tadi. Jika anda katakan bahawa "Kau ni Bodoh! atau "kenapalah awak ni bahlul macam lembu!" kepada pelajar anda, maka ia akan percaya bahawa dia benar-benar bodoh dan bahlul dan kesannya, pelajar tadi akan jadi lebih teruk setelah "dinasihati" oleh anda.Di samping itu juga anda akan menjadi guru yang dimusuhi dan tidak dihormati oleh pelajar anda.
Begitu jugalah halnya ibu bapa dan para majikan. Kesimpulannya, Sentiasalah bercakap dengan bahasa yang positif dan elakkan daripada menggunakan bahasa yang negatif kerana ia sebenarnya hanya akan membuatkan anda dibenci dan bukannya disukai.
Fikir-fikirkan dan selamat membuat transformasi diri ke arah yang lebih baik!

Tiada ulasan: