::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

29 Jun, 2009

Persepsi Diri

Salam perjuangan dan kasih sayang.

"Saya rasa macam tak guna je hidup.. semua benda saya tak boleh buat" luah seorang pelajar.
"Macam mana saya mahu jadi berani cikgu?" tanya seorang pelajar yang lain pula.
Ini adalah beberapa luahan dan pertanyaan yang pernah saya dengar daripada mulut pelajar dalam sesi kaunseling kelompok yang saya jalankan. Ia berkait tentang persepsi dan pandangan seseorang tentang dirinya sendiri. Ya, saya akui bahawa tidak mudah untuk menjadi manusia yang serba tahu atau lebih tepatnya untuk menjadi manusia yang berpersonaliti unggul ini.Saya sendiri pernah melalui detik-detik sebegitu. Rasa diri ini tidak guna, tidak hebat macam orang lain, rendah diri dan pelbagai lagi perasaan negatif yang lain.

Saya melakukan perubahan kepada diri saya ketika berada di tingkatan empat kira -kira 11 tahun yang lalu.Sebelum daripada itu saya berada di dalam ketagori pelajar yang "biasa-biasa" sahaja. Dalam jumlah pelajar seramai 1000 orang lebih di sekolah,saya memang "tenggelam". Ditambah lagi dengan badan saya yang kecil. Ketika berada di tingkatan empat, saya bermonolog seorang diri,"kalau bukan aku yang nak jaga adik-adik di sekolah selepas daripada ini,nak harapkan siapa lagi?Kalau bukan di sekolah ini aku nak cungkil bakat kepimpinanku maka dimana lagi? dan kalau bukan sekarang aku berubah,maka bila lagi?"

Itulah soalan-soalan yang saya tanyakan pada diri sendiri. Ego saya berasa begitu tercabar dan akhirnya saya bangkit!Saya mula ledakkan potensi diri saya. Saya mula menyertai kelab-kelab dan persatuan. Saya koreksi diri dimana kelemahan saya selama ini dan saya perbaiki satu persatu. Sebelum ini saya pemalu. Saya atasi dengan cara menyertai pertandingan drama sebabak,forum,dikir barat dan lain-lain. Saya mula menyampaikan tazkirah di masjid sekolah, mula memberi respon kepada guru yang mengajar ketika di dalam kelas. Alhamdulillah,sedikit demi sedikit saya berjaya mengatasi masalah malu.

Jika sebelum saya tidak pandai memimpin,saya atasi dengan terlibat dengan Badan Dakwah dan Rohani(BADAR),badan pengawas sekolah, badan pengawas asrama, badan beruniform dan lain-lain.Alhamdulillah saya banyak belajar tentang ilmu kepimpinan setelah dilantik sebagai exco di dalam badan dakwah dan rohani, menjadi ketua asrama di dalam badan pengawas asrama dan menjadi timbalan ketua pelajar di dalam badan pengawas sekolah.Sebenarnya banyak lagi hasil yang telah saya dapat setelah saya mengambil keputusan untuk ubah diri kearah yang lebih baik.

Jadi saudara, mulakan perubahan dari sekarang kerana anda sebenarnya seorang yang luar biasa hebatnya!

Kata-kata inspirasi:

"Tidak ada istilah kegagalan di dalam kehidupan.Istilah yang ada hanyalah kejayaan yang belum digapai"

2 ulasan:

humaira' berkata...

memang betul-betul memberi aura karismatik pada diri untuk terus menjadi yang lebih baik & unggul. Ya, saya sangat bersetuju dengan hasilan minda Cg. "mulakan perubahan dari sekarang kerana anda sebenarnya seorang yang luar biasa hebatnya!"

naQiu berkata...

Mantan Exco Usrah BADAR 2000