::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

11 Jun, 2009

Pemimpin Unggul


Salam perjuangan dan kasih sayang.

Apa khabar saudara? Semoga berada di dalam lingkungan aura karismatik hendaknya.
Saudara, kali ini saya ingin berkongsi pula tentang subjek kepimpinan. Satu subjek yang amat dekat dengan kita semua.Ramai orang yang ingin menjadi pemimpin tetapi berapa ramai yang boleh dinobatkan sebagai pemimpin unggul?
Baiklah saudara..
Bagaimanakah pemimpin yang yang dikatakan unggul? Saya menyimpulkan bahawa pemimpin unggul itu harus punya beberapa elemen. Elemen itu terangkul di dalam perkataan UNGGUL itu sendiri. U=Unlimited N=New G=God G=Gold U=Unafraid L=Light.
Saudara,
pemimpin yang unggul dia mesti memiliki sikap unlimited iaitu tidak berputus asa.Pemimpin harus merangsang diri dan pengikutnya supaya tidak mudah berputus asa kerana jika kita melihat kepada sirah nabi,kita akan melihat bagaimana nabi sentiasa memberi inspirasi kepada sahabat-sahabat untuk meneruskan perjuangan dan tidak berputus asa.Dalam peperangan Khandak misalnya,apabila nabi sedang menggali parit tiba-tiba cangkul yang nabi gunakan terkena pada batu dan keluarlah api yang terpercik hasil daripada pergeseran cangkul dan batu tadi. Apabila nabi melihat percikan api itu,nabi terus menyatakan kepada sahabat bahawa itu adalah tanda bahawa kerajaan Rom akan tumbang di tangan ummat Islam suatu hari nanti dan terbukti penyataan nabi itu tadi benar. Akhirnya Rom jatuh ketangan ummat Islam. Itu bertujuan untuk merangsang sahabat-sahabat supaya tidak berputus asa dan terus berjuang dengan penuh semangat. Pemimpin yang unggul akan sentiasa bekerja kuat dan mempunyai objektif yang jelas untuk dicapai.
Untuk elemen seterusnya,insayaallah saya akan huraikan di dalam artikal yang akan datang.
Selamat membaca dan beramal!

Tiada ulasan: