::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

24 Jun, 2009

Hidup Vs Hidup-hidupan

Salam perjuangan dan kasih sayang.

Selamat menjalani kehidupan saudara ku dan semoga hari ini anda luar biasa hebatnya dari semalam.

Hari ini saya ingin berbicara tentang hidup. Ya.. hidup merupakan sesuatu yang misteri. Kita hidup tetapi beberapa ramai yang hidup sebenar-benar hidup. Hidup dalam erti kata tahu makna hidup. Hidup yang bukan sekadar hidup -hidupan. Hidup ini misteri kerana kita tidak tahu apa yang akan berlaku sepanjang kehidupan kita.

Ya, kehidupan memang boleh dirancang tetapi perancangan Al Khaliq mengatasi perancangan makhluk. sering kali kehidupan tersasar dari landasan. lantas manusia menyangka bahawa mereka hidup di atas landasan yang betul. Akhir kehidupannya barulah zahir kebathilan hidupnya tetapi sudah tidak ada guna kerana pintu taubat telah tertutup.

Bagi kita orang Islam, hidup menjadi hidup apabila kita rangkumkan kehidupan kita sebagai manusia yang muslim(islam),mukmin(beriman),muttaqin(bertaqwa) dan mukhlisin(ikhlas). Hidup itu sebenarnya mati jika kita menjadi muslim yang tidak muslim,muslim yang tidak mukmin, muslim yang tidak muttaqin dan muslim yang tidak mukhlisin.Apatah lagi kita sebenarnya telah mati sebelum mati jika kita bersifat munafiqin, fasiqin, dzolimin dan kafirin.
Tuntasnya, hiduplah kita mengikut peta dan kompas yang telah dikurniakan oleh Allah iaitu Al Quran dan Al Sunnah. jika tidak,kita sebenarnya tidak hidup tetapi cuma sekadar hidup-hidupan.
Wassalam

Tiada ulasan: