::TAARUF::

Foto saya
Diputrakan di Kg Pendek,Kelantan. Latar belakang pengajian: Universiti Malaysia Terengganu (Sarjana Muda Kaunseling)- Universiti Pendidikan Sultan Idris (Dip. Ed. Bimbingan dan Kaunseling)- Sijil Kaunselor Berdaftar Perakuan Amalan KB;PA (Mal) dengan Lembaga Kaunselor Malaysia. Beliau pernah mendapat anugerah "Lawrence Walter Award" kerana menjadi pelatih terbaik di dalam program latihan yang dianjurkan oleh International Institute Of Learning Without Learning(IIOLWL) yang merupakan sebuah institut latihan pendidikan bertaraf antarabangsa. Beliau merupakan panel modul kemahiran belajar untuk Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia dan ketua panel modul Personaliti bagi Sek Men Imtiaz negeri Terengganu.Beliau juga merupakan penceramah tetap Institut Latihan Islam Malaysia. Beliau aktif di dalam mengendalikan program dan kursus latihan pembangunan insan di jabatan kerajaan, syarikat swasta, universiti dan sekolah seluruh negara. Sekarang beliau merupakan kaunselor di Sek Men Imtiaz Besut,Terengganu Darul Iman(sekolah PMR terbaik negeri Terengganu,Sekolah Menengah Agama Terbaik Kebangsaan 2009,2011 dan Sekolah Berprestasi Tinggi Kementerian Pelajaran Malaysia)

07 Mac, 2012

minda lalat VS minda lebah

Salam perjuangan dan kasih sayang.

Lama sungguh rasanya saya tidak menulis di laman maya ini. Harap maaf semua sahabat-sahabat maya yang dikasihi sekalian. Banyak tugas dan tanggungjawab yang perlu dilangsaikan. Kadang-kadang ianya memenatkan jiwa dan perasaan. Pun begitu,saya sentiasa berkata di dalam hati bawa saya mesti mengamalkan minda lebah dan bukannya minda lalat. Lebah sentiasa mencari bunga walaupun ia berada di kawasan timbunan sampah. Maknanya saya mesti melihat yang positif walaupun dikelilingi dengan perkara yang negatif. Jangan berfikir seperti lalat yang sentiasa mencari kekotoran dan najis walaupun berada di taman bunga. Maknanya orang yang berminda lalat sentiasa melihat dan mencari perkara negatif walaupun jelas terpampang yang positif disekitarnya.

Teman, sekarang tanya diri anda apakah anda seorang yang berminda lalat atau lebah? Saya mendoakan agar semua manusia mengamalkan minda lebah kerana lebah sentiasa memberi kebaikan kepada manusia sedangkan lalat sering kali memberi penyakit kepada manusia.

Orang yang berminda lebah pastinya akan sentiasa memberi manfaat kepada orang lain sedangkan orang yang berminda lalat akan sentiasa memberi mudharat kepada persekitarannya.

Ingat pesan nabi,

"sebaik-baik manusia ialah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain"

Wassalam

Tiada ulasan: